FLOW, Kunsthal Rotterdam, July-October, 2022
FLOW
Kunsthal Rotterdam, 2022.
Baked clay, stones, spraypaint.
EN
In her site-specific installation FLOW – inspired by Japanese philosophy and Zen gardens – Isa van Lier is searching for a universal language to transport the visitors to an intuitive, non-conceptual level. It is a landscape consisting of colourful pebbles – resembling sweets or a childhood ball pit – that exudes a sense of calm and tranquillity.
Within this landscape of pebbles and handmade ceramic sculptures, the visitors represent the water streaming through the riverbed. A river that symbolises the flow of life with its continuously alternating realities, where humans and nature are on equal footing. The movement, the water, the flow as a metaphor for life – sometimes through rapids and sometimes in calmer waters. But also as a symbol for the flow of our ideas, with thoughts and stories that make us forget that we are also more than these ideas alone. Isa van Lier makes us aware of these flows and allows us to relax in order to gain a fresh perspective on the world around us while also enabling us to get in touch with our feelings and all things related to that.
The small laughing faces, inspired by Japanese Kawaii, and the hand-painted ceramic pebbles, constructed layer by layer out of clay, appear to have a soul. Whether decorated with little faces or not, you get a strong sense that these are more than just rocks.
Van Lier uses this to inspire the spectator to look at everything around them with heightened attention. This way of looking at things is deeply rooted in Japanese culture, strongly influenced by Shintoism. Followers of Shintoism believe that everything is possessed by a god or spirit, a ‘Kami’. All things have a soul: be it a toothbrush, a teacup, or a waterfall.
NL
Binnen de site-specific installatie FLOW, geïnspireerd door Japanse wijsheden en Zen tuinen, gaat Isa van Lier op zoek naar een universele taal waarmee ze de bezoeker meeneemt naar een intuïtief non-conceptueel niveau. Een landschap bestaande uit gekleurde stenen die je doen denken aan snoepgoed of een ballenbak uit je kindertijd en die tegelijkertijd een gevoel van kalmte en rust (balance, peace) uitstraalt.
Als bezoeker loop je door dit landschap van stenen en handgemaakte keramieke sculpturen, en zo vorm jíj het water dat door de rivierbedding stroomt. Zo ontstaat er een rivier die symbool staat voor de stroom van het leven, met zijn continu veranderende realiteit en waar mens en natuur op gelijke voet staan.
Jij bent de beweging, het water, de flow.
De stroom als metafoor voor het leven met soms stroomversnellingen en dan weer kalmere wateren, maar ook als symbool voor onze gedachten stroom (stream of thoughts), waarbij er in ons hoofd altijd allemaal gedachten en verhalen blijven komen, waardoor we vergeten dat we ook meer zijn dan ons denken.
Isa van Lier maakt ons bewust van deze stromen en wil ons laten ontspannen om opnieuw met een frisse blik om ons heen te kijken en je verbonden te laten te voelen met alles om ons heen.
De lachende gezichtjes en het feit dat de stenen allemaal met de hand geschilderd zijn en de werken van keramiek laagje voor laagje uit klei zijn opgebouwd, draagt bij aan het gevoel dat de objecten bezielt zijn. Of ze nou een gezichtje hebben of niet, je krijgt het gevoel alsof het meer is dan alleen maar een steen. Hiermee probeert Isa van Lier de kijker te inspireren om met meer aandacht naar alle dingen om ons heen te kijken. Deze manier van kijken is ook diepgeworteld in de Japanse Cultuur, waarbij het Shintoïsme een grote invloed heeft. Dit is een geloof waarbij alles een god of spirit in zich heeft, een 'Kami'. Of dat nou een tandenborstel, een theekopje of een waterval is; alles is bezielt.